Het duo Kranen|Gille starten in 2007 met exclusief design. De designers komen hierdoor terecht in de bizarre wereld van Hollywood, iets waar de gemiddelde Nederlander alleen van kan dromen. Toch besluiten Jos Kranen en Johannes Gille deze extravagante wereld na een aantal jaar vaarwel te zeggen om zich te storten op betaalbaar design. Ze hebben geen moment spijt gehad van deze overstap. “Het brengt gewoon veel meer voldoening.”
Tirol als inspiratie
Jos en Johannes ontmoeten elkaar op de Design Academy in Eindhoven, waar ze allebei productdesign studeren. Ze waren geen vrienden, maar in hun werk was er een klik. Als ze elkaar jaren later tegen het lijf lopen, besluiten ze samen een project te beginnen. Johannes: “Ik had in mijn studententijd zo’n ouderwetse Tirolerstoel op mijn kamer staan. Die stoelen hebben vaak een nogal ingewikkeld uitgesneden tafereeltje op de achterkant. Vroeger moeten mannetjes hele winters lang bezig zijn geweest met het uitsnijden. We hebben met deze stoel in ons achterhoofd een nieuwe, industriële variant ontworpen. Het zitvlak van onze A … Chair is van walnotenhout en de achterkant met het tafereeltje bestaat uit verschillende lagen aluminium. We hebben uiteindelijk zeven varianten gemaakt met theatrale taferelen als Spoetnik of Coney Island.
Feesten met Marilyn Manson
Het exclusieve design dat het duo in hun begindagen maakt, presenteren ze op prestigieuze beurzen als Design Miami. “Het waren de pre-crisisdagen en the sky was the limit. Ontwerpers maakten bijvoorbeeld tafels die ze uit één massief blok marmer hakten, gewoon omdat het kon”, vertelt Johannes. Jos valt hem bij: “Het is een bizarre wereld. Toen we op Design Miami waren, kregen we op een gegeven moment een pamflet in onze handen geduwd. Of we zin hadden om naar de afterparty van Marilyn Manson te komen, die exposeerde namelijk bij ons in de buurt. Dat zijn wel memorabele momenten die leuke verhalen op hebben geleverd. Zo ook die keer op Design Basel. Ineens verscheen er een groep enorme kleerkasten in het publiek, dan weet je dat er iemand bekends in de buurt is. Vervolgens klimt Pharrel op een bierkratje en begint een half uurtje te freestylen, op 4 meter afstand van ons.”
Van rockster naar auteur
Het Hollywoodleven dat de heren leefden was leuk, maar ze waren op zoek naar meer. “Op het moment dat alles kan, verlies je het de drang om nieuwe dingen te ontwerpen al snel uit het oog”, vindt Jos. “Als je een succesvol artikel maakt waar mensen graag veel geld voor betalen, is de verleiding groot om daarop voort te blijven borduren. Ik ken mensen die tien jaar lang hetzelfde lampje maken, steeds in een andere variant”, vertelt hij. Volgens Johannes kwam de echte eye-opener voor het duo bij de ontwikkeling van hun lamp Tesla, die overigens al eerder zo heette dan het gelijknamige automerk. Johannes: “We hadden de lamp vervaardigd uit brons en daar hing een prijskaartje van 3500 euro aan. En ineens beseften we ons, waarom eigenlijk in brons? Zo ontstond BOOM. Als een soort tegenreactie hebben we deze lamp gemaakt van het goedkoopste materiaal dat voor handen was: Gips.” De designers besluiten om de focus van zeer exclusief naar betaalbaar design te verschuiven. “Ik denk dat je het zo moet vergelijken: Het ene leven is dat van een rockster. Je komt op te gekke plaatsen en ontmoet beroemde mensen. Het andere leven is dat van een auteur, wat minder extravagant en met veel meer rust”, zegt Johannes.
Deel uitmaken van het leven van alledag
Zowel Jos als Johannes haalt meer voldoening uit het ontwerpen van wat toegankelijker design. Johannes: “Als we nu een kruk ontwerpen moeten we echt heel goed nadenken over het ontwerp, want dat moet immers door iemand anders in productie worden genomen. Er moet bijvoorbeeld zo min mogelijk gelast worden, want lassen is duur. Dat is zo bevredigend aan het werk dat we nu doen. Dit werk staat wat verder van jezelf, wat ik erg prettig vind. Het zou ijdelheid zijn als we mensen niet zouden toestaan veranderingen aan te brengen in onze ontwerpen, ondanks dat ze er een goede reden voor hebben. Ieder zijn vak.” Hoewel Kranen|Gille producten nog steeds niet spotgoedkoop zijn, is hun design tegenwoordig ook bereikbaar voor de gemiddelde Nederlander. Voorheen zag het duo hoogstens een keer een van hun exclusieve stoelen terug komen in een of ander duur designblad, nu is hun werk veel zichtbaarder. “Je maakt veel meer deel uit van het leven van alledag. Het is gaaf om te zien dat jouw producten ergens in een restaurant of hotel staan. In Istanbul is bijvoorbeeld een hotel dat vol hangt met de Luftschiff lampen die we voor Functionals hebben ontworpen. En er circuleert een heel irritant filmpje op het internet van een Argentijnse pizzeria die is ingericht met onze stoelen. Het is een video van het WK dat wij tegen Argentinië verloren. Zag ik allerlei Argentijnen op míjn stoelen rondspringen, terwijl míjn land werd ingemaakt”, grapt Jos quasi-beledigd.
Jutterskabinet
Het leukste project tot nu toe vond het duo hun meest recente werk voor het Zuiderzee Museum. Hiervoor ontwierpen ze een lamp die de vergeten rekwisieten uit het depot van het museum tentoonstelt. De heren geven negen rekwisieten uit het depot een nieuwe betekenis in hun Jutterskabinet. Het zijn stuk voor stuk voorwerpen zonder verhaal, die nu als kunst worden tentoongesteld onder de glazen lampenkap. De collectie varieert van een oudroze olifantje tot een glazen oog in een doosje. Kranen|Gille presenteert de Zuiderzeelampen op de Dutch Design Week. “Speciaal voor de Dutch Design Week hebben we 5 designers, onder wie bekende namen als Richard Hutten en Studio Job, gevraagd om de lampen te vullen met items die zij gaaf vinden,” vertelt Jos.
Geen reacties