Hoewel Functionals pas vijf jaar bestaat, heeft het merk al behoorlijk naam gemaakt. Van Kazachstan tot Londen, het design gaat de hele wereld over. Veel mensen denken dat het label uit buitenland komt, maar het is toch echt een merk van Nederlandse bodem. Uit het Brabantse Goirle, om precies te zijn.
Vliegende start
Functionals staat volgens directeur Simon van Esch voor kwaliteit, duurzaamheid en functionaliteit. De eerste producten, waaronder de kandelaar Bonsai, gingen bij de start in 2009 meteen als warme broodjes over de toonbank. Reden genoeg om uit te breiden. En dat deed het merk. Op dit moment wordt Functionals in maar liefst 35 verschillende landen verkocht en het bedrijf groeit nog steeds. Het is niet meer weg te denken uit het Nederlandse topdesign. Je vindt de producten onder meer in het hoofdkantoor van de Rabobank, het Hilton Hotel en de koffiecorner van Selfridges Londen.
Identiteit
Functionals’ beeldmerk was lange tijd alleen zwart-wit, maar sinds een tijdje experimenteert het merk ook met wat kleur. De bekende Lloyd tafel is bijvoorbeeld ook vervaardigd in het blauw. Een eenvoudig kleurenpalet en simpele vormgeving zijn typerend voor alle producten van het label. Om het productieproces zo milieuvriendelijk mogelijk te houden, werkt Functionals waar mogelijk met materialen die herbruikbaar zijn. Die duurzaamheid vind je overigens ook terug in de lange levensduur van de producten. Simon: “Het zijn geen spullen die je na verloop van tijd weg gooit. Deze producten gaan een leven lang mee. Door hun sobere vormgeving passen ze in elk interieur, of het nou klassiek of modern is.”
Kennis van zaken
Het merk werkt voornamelijk samen met Nederlandse ontwerpers, maar dit is niet met opzet. Simon: “We zoeken naar designers die bij ons passen en ons gedachtegoed uit kunnen dragen, toevallig waren dat tot nu toe vooral Nederlanders.” Doordat Simon zowat opgroeide in de fabriek van zijn vader, heeft hij zelf ook de nodige ontwerpkennis in huis. “Ik heb vroeger zelf producten leren maken. Zo heb ik vroeger bijvoorbeeld leren lassen. Ik vind je voordat je een product produceert eerst moet weten hoe het in elkaar steekt.” Hij denkt dan ook altijd mee bij het ontwerpen van nieuwe producten. Logisch, vindt hij. Iemand die een boek schrijft, moet immers ook eerst zijn manuscript goed laten keuren door de uitgever.
Nieuw talent krijgt een kans
In het bedrijf zijn relatief veel jonge mensen werkzaam. Dit is geen toeval. Volgens Simon brengen jonge mensen vaak inspiratie en nieuwe inzichten door hun frisse blik op zaken. “Jonge mensen zijn bijvoorbeeld van nature veel beter op de hoogte van sociale media en hoe die in te zetten. Dat past goed bij ons, want we willen niet stilstaan, maar vooruit gaan”, legt hij uit. Stagiaires hoeven dan ook niet bang te zijn dat ze worden gebombardeerd tot koffiejuffrouw. Simon: “Ik wil mensen de ruimte geven om hun talent te ontplooien. Ik vind dat belangrijk, omdat ik zelf ook ooit zo ben begonnen.”
Familiebedrijf
Het grote schilderij van Simons vader bij de garderobe is een verwijzing naar de rijke familiegeschiedenis van het bedrijf. Functionals komt namelijk voort uit de kweekvijver van het bedrijf Van Esch. Dit werd in 1972 opgericht door Simons vader, Henk van Esch. Hij was van huis oud goud- en zilversmid en maakte onder meer kerkelijke kunst. Met Van Esch stortte hij zich op het vervaardigen van producten voor de entree. Van Esch heeft volgens Simon in al die jaren een behoorlijke staat van dienst opgebouwd. “De producten hangen onder meer in het Witte Huis, Rijksmuseum en Wimbledon.”
Geen reacties