Wie kent de oer-Hollandse prullenbakken van Brabantia niet? De huishoudelijke artikelen van het merk worden verkocht in negentig landen en staan bekend om hun goede kwaliteit en duurzaamheid. Meubeltrack ging langs bij Anne Slaats, communicatiemanager bij Brabantia.
Familiebedrijf
Het familiebedrijf kent een lange geschiedenis. Het werd opgericht in 1919 en tot voor 5 jaar geleden zat het hoofdkantoor zelfs nog in het pand waar ze ooit begonnen. Het kantoor zat midden in het centrum van het Brabantse Aalst, de naar hen vernoemde Brabantialaan herinnert hier nog aan. Het immense bedrijf zit ook nu nog steeds goed op zijn plek in Valkenswaard, in de buurt van Eindhoven. Anne: “Eindhoven is een prima thuishaven. Het is een stad die voorop loopt qua innovatie en design. Bovendien liggen onze roots hier.”Brabantia is nog steeds een echt familiebedrijf, op dit moment staat de vierde generatie aan het roer. “De kracht van een familebedrijf is dat de blik op de lange termijn is gericht. Daardoor hebben we een langere adem. Het belangrijkste is om het bedrijf een solide basis te geven voor de volgende generatie. Een doel om tot 100% recycling te realiseren voor de volgende generatie. Misschien klinkt dat ambitieus, maar is zeker waar we ons op richten”, zegt Anne.
Cradle-to-cradle
Anne: “Onze producten gaan minimaal 10 jaar mee, maar we zijn ons ervan bewust dat misschien niet iedereen zo lang met de producten doet. Daarom letten we erg op milieuvriendelijk produceren en ontwerpen voor recycling. Als je de producten vroegtijdig naar de milieustraat brengt, zijn zij als afval in elk geval makkelijk te scheiden en zijn er verschillende onderdelen gerecycled.” Brabantia let niet alleen bij de ontwikkeling van producten op het milieu, ook zijn fabrieken volgen de duurzame gedachte. Verschillende productieplaatsen werken met zonne-energie of waterzuiveringsinstallaties. In 2014 werd het eerste product gecertificeerd als cradle-to-cradle. Dit wil zeggen dat het product het milieu zo min mogelijk belast. “Inmiddels hebben we een twintigtal producten laten certificeren. Dat hebben we bewust gedaan. Wij kunnen zeggen dat onze producten milieuvriendelijk zijn, maar het helpt toch als een externe organisatie dit bevestigt”, vertelt Anne.
Brabantiabos
Het milieubewust ondernemen sijpelt in vele lagen de bedrijfsvoering door. De nieuwste campagne voor droogmolens is daar een goed voorbeeld van. Voor elke droogmolen die er wordt gekocht, plant het bedrijf een boom in Burkina Faso. De campagne wordt samen met WeForest gedaan, onder de naam ‘Greening the desert’. Anne: “Met de droogmolencampagne willen we mensen aansporen om hun was te laten drogen zonder gebruik te maken van elektriciteit. Dit is een stuk duurzamer en wij doen er iets voor terug. Misschien denk je bij ontbossing niet misschien aan Afrika, maar het is daar wel degelijk een probleem. In Afrika rukt de woestijn steeds verder op. De bomen die wij doneren, worden geplant door de lokale bevolking om de woestijn terug te dringen. Inmiddels zijn er al 300.000 bomen geplant in het ‘Brabantiabos’.”
Designed for living
In 2014 veranderde Brabantia zijn missie van ‘Solid Company’ naar ‘Designed for Living’. Dit naar aanleiding van een onderzoek onder consumenten in verschillende landen. Hoewel mensen blij zijn met de constante service, kwaliteit en functionaliteit van de producten, wilden ze graag wat meer verrast worden. “Op dat moment hielden wij ons aan ons motto ‘blending in’. Dat wil zeggen dat alle producten zo waren ontworpen dat ze neutraal waren in een inrichting. Nu zijn de producten wat hipper. We zijn constant op zoek naar een mix van design en duurzaamheid en proberen het dagelijks gebruik van onze artikelen nèt iets leuker te maken. Zo hebben we tegenwoordig bijvoorbeeld afvalzakken met teksten. ‘Don’t waste love’ is bijvoorbeeld zo’n print. Tot nu toe slaat dit erg aan bij het publiek. Sterker nog, mensen maken foto’s van hun vuilniszakken en plaatsen die op Instagram”, lacht Anne. Of de nieuwe missie aanslaat, wordt volgend jaar pas onderzocht. Maar het is aannemelijk dat het bedrijf de goede kant op gaat, de omzet steeg vorig jaar namelijk met maar liefst 7 procent.
Geen reacties