Het ontwerperscollectief Yksi is een bekende naam in Eindhoven en omgeving. Het bedrijf is met haar winkel, ontwerpbureau en expositieruimte van alle markten thuis op het gebied van design. Als initiatiefnemer van de Dutch Design Week zetten ze Eindhoven op de kaart als designstad. Meubeltrack ging in gesprek Eduard Sweep, een van de oprichters van het succesvolle ontwerpbureau.
What’s in a name
Yksi is een gevestigde naam in designstad Eindhoven. Het team bestaat uit de eerder genoemde Eduard Sweep en zijn vrienden Leone Cuppen en Kees Heurkens. Volgend jaar runnen zij het ontwerpbureau met al 25 jaar. De naam is het Finse woord voor één. Eduard: “We vonden de lettercombinatie en de dubbele boodschap – ik zie – meteen mooi. De associatie met waarnemen past bij wat wij doen en de naam blijft goed hangen. Bovendien willen wij natuurlijk de nummer één zijn. Het enige nadeel is dat we altijd moeten uitleggen hoe je het schrijft”, lacht hij.
Pionierspositie
Inmiddels is Eindhoven een bekende designstad, maar dat was 25 jaar geleden wel anders. Yksi pionierde door zich te vestigen in de gemeente. Eduard: “We leefden in een heel andere tijd. Iedereen die afstudeerde van de Design Academy pakte de eerste trein naar Amsterdam. Er waren sowieso nog maar enkele galeries door heel Nederland. Wij waren ervan overtuigd dat Eindhoven potentie had en hebben ons daarom hier gevestigd. Eerst in de vorm van een galerie, maar die drempel bleek voor mensen erg hoog. Uiteindelijk hebben we onze galerie omgebouwd tot winkel met tentoonstellingen.” Design is in 25 jaar tijd behoorlijk veranderd volgens Eduard. “Vroeger maakte je gewoon een ‘productje’ en dat volstond. Tegenwoordig ben je er niet meer met alleen leuke vormgeving, het gaat veel dieper. Er moet altijd een vernieuwende gedachte achter jouw producten zitten.” Hij wijst op de stoel waar hij op zit. “Deze stoel lijkt voor jou misschien maar gewoon een normale stoel, maar hij wordt bijzonder op het moment dat je hoort dat hij uit massieve balkjes van één fabrieksformaat is opgebouwd.”
Dutch Design Week
En wat heeft Yksi eigenlijk met Dutch Design? “Dutch design is de laatste jaren natuurlijk behoorlijk gehypet, maar wij hebben het altijd al gepromoot. Het heeft een grote eigenheid, een aparte gedachtegang. Die kwinkslag spreekt ons aan”, vertelt Eduard. Bovendien was Yksi dé initiatiefnemer van de Dutch Design Week. Het idee ontstond toen Eduard met zijn goede vriendin Mirjam van der Lubbe op een regionale beurs stond tussen de bubbelbaden en dure auto’s. “Dat was één keer en nooit meer. Het publiek was totaal niet geïnteresseerd in onze producten. Het andere alternatief was Milaan, maar wij vroegen ons af waarom er in Nederland geen podium was voor design. Er gebeurt zo veel in ons land op ontwerpgebied, maar dat was helemaal niet zichtbaar. Eindhoven was daarnaast gewoon perfect voor een groots evenement. De stad heeft een mooi cultureel klimaat”, vertelt hij. Inmiddels trok de Dutch Design Week in 2014 maar liefst 250.000 bezoekers van heinde en verre. Hoewel Eduard trots is dat zijn kindje is uitgegroeid tot een volwassen evenement, blijft hij bescheiden. “Ik wil geen stempel met ‘mister Dutch Design Week’ op mijn voorhoofd. Wij hebben het immers niet alleen gedaan, er stond een hele community achter ons.”
Het nieuwe winkelen
Het ontwerperscollectief neemt niet alleen meubels, maar ook complete interieurs onder handen. Recent waren de winkels van schoenengigant Manfield aan de beurt. Eduard denkt dat alle detailhandel uiteindelijk mee moet gaan met de tijd en dat winkels niet blijven bestaan in hun huidige vorm. “Door de komst van internet is de hele winkelbeleving aan het veranderen. Er is een grote verschuiving zichtbaar naar entertainment. Online en fysieke winkels moeten elkaar versterken. De stad wordt een soort pretpark waar je verschillende winkels binnen hopt. Niet zozeer om iets te kopen, maar om sfeer te snuiven. Daarna sluit je jouw dagje uit af op een terrasje. Winkels moeten dan zo’n indruk op je hebben gemaakt dat je als je twee dagen daarna online een paar schoenen wilt gaan bestellen aan ze terug denkt.”
Tentoonstellingen over de hele wereld
Naast interieurdesign ontwerpt Yksi regelmatig tentoonstellingen voor onder meer musea. De exposities trekken vaak de hele wereld over. Eduard: “We zijn een soort kraamkamer voor Nederlandse ontwerpers. Het begint klein en later laten we de tentoonstellingen uitgroeien naar het buitenland.” Een leuk voorbeeld van zo’n expositie was die over de Nederlandse fiets. Alle objecten van de tentoonstelling waren geïnspireerd op Nederlands populairste vervoersmiddel. Eduard: “We wilden Nederland eens anders neerzetten dan aan de hand van een klomp of een tulp. De tentoonstelling bestaat uit veertig speciaal ontworpen items. Dat gaat van een kroonluchter gemaakt van fietswielen tot een tas gemaakt van fietsbanden.”
Strijp-S
Yksi begon in 1991 in de Havenstraat waar ze jarenlang bleven. In het begin werden er alleen eigen producten tentoongesteld, later kwamen daar andere Nederlandse ontwerpers bij. Eduard: “Al werk je nog zo hard je kunt nooit elke maand een geheel nieuwe collectie ontwerpen en we wilden wel divers zijn.” De winkel en expsotieruimte kwam in 2007 terecht in het Designhuis en in 2011 verhuisde zij naar Strijp-S. Yksi was een van de eersten die zich vestigden op het toen nog verlaten Strijp-S terrein. De winkel is enorm: maar liefst 400m2 winkel- en 200m2 expositieruimte.
YKSI
Yksi Winkel (Strijp-S)
Torenallee 22-04
Eindhoven
Geen reacties