Wie vintage zegt, zegt Decennia Design. De Tilburgse winkel is een waar begrip in heel Nederland. Dit komt mede doordat de focus ligt op online. Meubeltrack ging in gesprek met eigenaresse Angelique Benschop.
Online pionieren
“Eigenlijk is onze winkel het resultaat van een uit de hand gelopen hobby. Mijn man verzamelde altijd al spulletjes van rommelmarkten. Op Koninginnedag reisde hij steevast af naar Amsterdam om daar met zijn kraam te gaan staan. Op een gegeven moment besloten we hier meer mee te gaan doen”, legt Angelique uit. Maar er zit een wereld van verschil tussen iets willen en iets kunnen. Een zaak opstarten is namelijk peperduur. Daarom begon het echtpaar producten te verhandelen op het toen nog vrij onbekende Marktplaats. Dat bleek een schot in de roos. Angelique: “Toen begon de winkel pas echt vorm te krijgen. De eerste digitale camera’s waren net te koop en mijn man wilde er meteen een hebben. In eerste instantie snapte ik niet wat hij met zo’n duur ding wilde, maar ik ging akkoord.” Het stel verzamelde samen mooie spullen, die Christiaan vervolgens fotografeerde en op Marktplaats plaatste. Op een gegeven moment kwamen mensen van heinde en verre naar hun woonplaats Oisterwijk afgereisd om de spulletjes op te halen. Hét teken dat ze moesten uitbreiden.
Een oude bakkerij
Er begon een lange zoektocht naar een bruikbaar pand. Angelique, een echte Tilburgse, wilde graag terug naar Tilburg. Bovendien wilde het echtpaar graag iets kopen, zodat ze geen extra huur hoefden op te hoesten. “Uiteindelijk vonden we een geschikt pandje waar we zelf ook konden wonen. Het was een oude bakkerij. We moesten het gebouw grondig verbouwen, want het was in miserabele staat. Waar de ovens vroeger stonden, waren nu slechte lelijke, gapende gaten en de tegels aan de wanden waren foeilelijk”, vertelt Angelique. In 2002 was het moment dan toch echt daar, Decennia Design was geboren. “Mijn man en ik stopten beiden met onze banen en we stortten ons fulltime op het ondernemerschap. Dat moest ook wel, want het is best veel werk om mooie vintage spullen te vinden. Je moet echt goed zoeken”, zegt ze. Het eerste jaar werd het pand gelaten voor wat het was. Ze zetten er een aantal schappen in en het diende eigenlijk meer als loods. Decennia Design breidde al snel uit en er werd een gebouw aan de overkant van de straat bij gehuurd. Stukje bij beetje huurden ze steeds weer een beetje ruimte erbij. Inmiddels hebben ze een opslagloods van ruim 2000 vierkante meter.
Niet iedereen snapte het concept meteen
Decennia Design richtte zich meteen vanaf het begin op de onlinemarkt. Op de gevel stond dan ook ‘decenniadesign.nl’. Bij de start was de winkel niet bepaald een zaak waar je zomaar even binnen zou komen snuffelen, maar dat vond Angelique niet erg. “Veel mensen uit de buurt snapten het hele vintage-idee niet en ik had geen zin om me steeds weer te moeten verantwoorden. Ja, inderdaad, wij kunnen 200 euro vragen voor een oud kastje wat jouw oma ook had kunnen hebben. De meeste buurtbewoners liepen met verbazing weer weg als ze daar achter kwamen. We hebben het altijd al van online moeten hebben. Dat is onze kracht en bovendien hoeven we daardoor ook niet per se midden in het winkelgebied te zitten”, legt ze uit. De website is dan ook het belangrijkste onderdeel van Decennia Design en er wordt veel in geïnvesteerd. Zo zorgt het echtpaar dat het aanbod altijd up-to-date is.
Tweede vestiging
Na een aantal jaar was Angelique toe aan een nieuwe uitdaging en ze begon een cadeauwinkeltje in het centrum van Tilburg. “We hadden ook meer kunnen adverteren voor onze andere winkel, maar daar komen vaak maar drie paardenkoppen op af. Voor hetzelfde geld huur je een tweede pandje”, grapt ze. “Het is soms grappig om te merken dat we online echt een begrip zijn, maar dat veel Tilburgers niet eens weten dat we bestaan. We hopen dat onze vintagewinkel door deze cadeauwinkel ook bij de Tilburgers wat meer op de kaart wordt gezet”, eindigt ze.
Geen reacties